Moet je om geweld te mogen veroordelen eerst zelf gewelddadig zijn geweest zodat je weet waarover je praat? Terwijl ik deze vraag tot me door laat dringen moet ik denken aan wat Paulus schreef in zijn brief aan de Thessalonicenzen ‘Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm dan ook.’ Er zijn twee redenen waarom ik aan deze tekst moet denken. De eerste is het gewelddadig verleden van Paulus voordat hij zich bekeerde tot het Christendom. De tweede zijn de woorden ‘onderzoek alles’. Deze roepen een vraag bij me op: Hoe ver ga je in je onderzoek? Hoeveel moorden zullen er wel niet zijn gepleegd door mensen die wilden onderzoeken hoe het is om iemand te vermoorden!? Na een exegese van de brief besef ik dat Paulus geen antwoord geeft op de vraag waarmee ik begon. Ik richt me daarom opnieuw op de vraag en zie nu het antwoord: Onderzoek alle aspecten van het kwaad in jezelf maar verlies daarbij niet het contact met het goede. Het goede is geweldloos, de antithese van gewelddadig. Op een dieper niveau is het goede de synthese van geweldloos en gewelddadig, van goed en kwaad. Het is de verbindende kracht, de aan zichzelf voorbij reikende liefde in de schepping. Je ontdekt deze liefde wanneer je in jezelf de drang naar geweld en de behoefte aan geweldloosheid hebt herkend en erkend. Pas dan weet je wat geweld is, waarom het er is en heb je het recht om het maatschappelijk te veroordelen.
Zie ook:
onderzoeken
drie-eenheid
wie zonder zonde is
gyroscopie
in de ban van geweld
Dit was de tiende van twintig geselecteerde columns over tegenstellingen.
- contrasten
- de kus
- dissonanten en consonanten
- ondraaglijke lichtheid
- de harmonie van de ziel
- het een en het ander
- complementaire persoonlijkheid
- binnenwereld buitenwereld
- eten van de boom van kennis van goed en kwaad
- onderzoek alles
- verschillen
- levenswiel
- balans
- hopeloze romantici
- geobsedeerd door liefde
- leven als god
- actief en passief
- schepper en schepping
- filosofische middenweg
- kijken totdat ..